Friday, December 14, 2012

Dugaan Dugaan

assalamualaikum


  I always love my Hubby,my family n my In law family,,chewahhh speakang plak dahhh heheheheh...ok ok,,,tajuk pun semacam ja kan mcm teruk sgt dah pa aku alami ni tapi tak dak pon...baru baru ni en hubby kesayangan aku jatuh sakit..hurmm memang dugaan aku lah menjaganye..sedih sgt tgk keadaan nya..saban malam aku berjaga ..saban hari juga aku menangis tgk keadaannya yg teruk tu...bini mana tak sedih kalau tgk si suami yg dulunya ceria happy n suka sakat bini dia tetibe berubah jadi pendiam..n sentiasa menahan sakit,makan apa muntah...hurmm tambah tambah kami bersendirian d sini jauh dari keluarga..lagi lah terasanya..aku cuba rahsiakan dr mama aku..tapi tak boleh ..satu malam tu mama aku 3G terus nampak menantu dia ..pastu terus aku kena marah tak bg tahu...mama aku terus kata "nanti nak suruh abah amik cuti kami nak p sana,sementara tu yana tnya kekawan tempat berubat k?"...mother in law aku minta aku cari daun delima..aku pun phone laah kawan aku yg ada d sini minta kot kot umah dia ada daun delima..pastu dia tnya aku balik
"mu nak buat mende daun tu yana?" (kecek klante ok)
"nak buat ubat sakit kayap suami ambo ni ha "
"huishhh..tokse buat gitu..gapo tak royak kat ambo ni..meh mari sini esok ambo bawa g jumpa org berubat..kekgi jadi lg teruk.."
"ha ok ok"
 ha itu lahh yg di ckp kan..tetibe allah hantar sesorang untuk bantu aku dan suami di saat aku buntu sgt...esoknya aku siapkan suami aku terus pergi umah dia.dari umah dia kami cari dari satu rumah ke satu rumah semuanya takda..memasing balik kampung lah,pergi umah menantu lah..time tu hanya Allah saja yang tahu apa aku rasakan...hampir  nak putus asa dah..kemudia kami habis ikhtiar pergi rumah seorang hamba allah ni..dia ni tok mudim Di Raja...pergi saja..dia tak da lah nak berasap mcm tok moh tu..cuma dia baca ayat quran kat air mineral aku bawa n bedak sejuk...pastu balik tu aku lumur lah dgn selawat ke tempat suami aku sakit,Alhamdulilah.sekali lumur n berbedak sejuk..hilang sikit sakitnya..n nampak kecut luka luka tu...aku bersyukur sgttt..tetibe mama aku call "yana,lusa kami sampai ok?abah amik cuti seminggu..yana jaga wan elok elok taw..pahala bila isteri menjaga suami dia tanpa merungut..memang penat tapi mama taw yana seorang penyayang..dulu yana jaga mama masa sakit dulu mcm mana?mama taw mcm tu juga yana jga wan..insyallah yana sabar ok nanti mama sampai mama tolong ",...
   Sedih dgr mama aku ckp dalam masa sama rasa seronok sebb aku mmg sunyi di sini..mama aku nak dtg aku ckup bersyukur..aku mmg sabar layan kerenah org sakit..memang letih sebab aku bekerja dalam masa sama kena balik masak.n g kerja balik bawa g berubat.tapi aku tak pernah rasa penat..aku cuma berharap org yg aku sayang cepat pulih..selepas 2 hari suami aku kian pulih...lukanya kian kecut..dia pun dah boleh berckp ,bersembang mcm dulu.dan boleh makan dgn seleranya.aku org pertama paling happy tgk keadaanya..sesampai ja mama aku kat sini.terkejut mama aku tgk my hubby makin ok..dan cepat kebah org kata heheheh...mama aku kata ..aku bawa my hubby jumpa org yang betul..yg pandai berubat..
    Mesti semua pelik apa lahh sakit my hubby ni kan.sebenarnya my hubby kena kayap..dia naik kat muka n kepala..memang teramat sakit kalau kayap naik kat situ.dan bahaya..sebab kayap ni mengangu urat saraf manusia..dan dia akan memusnahkan antibodi kita...dalam masa 2 hari ja dia boleh merebak dgn cepat.selalunya penyakit ni lambat sembuh...bergantung cara kita mencegahnya.tapi bagi aku alhamdulilah ,tak sampai seminggu my hubby kembali pulih..ok di sini aku nak kongsi cara merawat org kena sakit kayap ni

Cara merawat sakit KAYAP

-Ambil daun cili (bukan cili na) campur dgn bedak sejuk lumur kat tempat kena kayap.
-Pantang makan,selalunya pesakit tak boleh makan daging ,telur dan benda gatal.tak boleh goreng goreng dalam umah n tak boleh makan berminyak...sepanjang my hubby sakit aku cuma bagi makan ikan plata jer...ikan yg mahai tu hahahahha....
-minum banyak air kosong
-rajin tuam ngan air panas kat tempat luka tu.
-ambil daun delima lumur di luka ..
-selalu bersihkan tempat kayap tu..
-makan lah antibiotik doktor bagi yer...bg habis taw


ha itu jer....anyway walau aku ni tak secantik perempuan perempuan di luar sana,body tak lawa mcm org di luar sana...dan tak sesempurna sgt mcm setiap org nak..tapi cukuplah aku ni sempurna di mata suami aku..cukuplah rezeki Allah SWT beri padaku...rupa paras.dan fizikal ni semua duniawi n nafsu sahaja..tapi tapi tapi seorang wanita yang bergelar isteri harus lah menjaga..imej,gaya,kecantikan dalaman dan luaran ..untuk suami..lagi sekali untuk suami yerrr bukan untuk org luar...i always love my hubby foreva ....may allah bless our journey as a husband n wife..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...